What’s in it for me, Keep it simple og Call to action. Tre udtryk, som jeg har siddende på nethinden, når jeg skriver salgstekster. Det handler kort sagt om at fange opmærksomheden, skabe en interesse og få den reaktion, du ønsker. Her er mine fif til bedre salgstekster.
Det koster dig både tid og penge at kommunikere med dine potentielle kunder. Hvis kommunikationen ikke er fængende eller skarp nok, så er resurserne spildt og salget udebliver. Her er mit bud på tre regler, du altid bør huske, når du skriver salgstekster.
Det kan for eksempel være til annoncer, salgsbreve, opslag på Facebook eller anden form for tekst, hvor hensigten i sidste ende er salg.
Glem alt om, hvor meget du vægter kvalitet, hvor mange sælgere du har kørende eller, at der gratis parkeringspladser ved din forretning.
Dine kunder er i bund og grund udelukkende interesseret i at vide, hvad de selv får ud af at handle hos dig.
Derfor er din vigtigste pointe den værdi, du skaber for kunden. Hvad er det for et behov, du opfylder? Hvilket problem løser du? Hvad får kunden ud af at købe hos dig fremfor hos konkurrenten?
Floskler som ‘Bedre service’ eller ‘Bedre kvalitet’ holder ikke. Det skal være konkret!
Fang kundens interesse ved at få dem til at nikke genkendende til problemet eller gevinsten – deres pain eller gain.
Spørg for eksempel: “Hvad vil det betyde for dig hvis…(dit problem blev løst/du kunne opnå det her)?”
Det kunne være:
Du kan med garanti stille endnu bedre spørgsmål, for du kender din målgruppe. Måske har du flere ‘typer’ af kunder, der kan have glæde af det, du sælger?
For at gøre kommunikationen mere personlig, kan det derfor være en stor hjælp for dig selv, hvis du ‘opfinder’ en fiktiv kunde for hver af disse typer, en persona. Jo mere præcist du beskriver dine personaer, jo mere målrettet og præcist kan du kommunikere til dine forskellige målgrupper.
Det vil også gøre din tekst mere personlig, hvis du skriver i et aktivt sprog og bruger dig selv som afsender fremfor virksomheden. Undgå for eksempel at skrive: “Virksomhed X anbefaler at kunden…” eller “Det anbefales at man…”. Skriv i stedet: “Jeg vil råde dig til, at du…”.
Mere er langt fra altid bedre. Tværtimod. Og specielt ikke, når det gælder om at fange kundernes opmærksomhed. Hold derfor dit budskab så kort, enkelt og entydigt som muligt. Det gælder ikke mindst teksten, men også eventuelle billeder og farver.
Begræns ‘pynt’ og grafiske elementer til et minimum, hvis de ikke er direkte relevante for budskabet. Sørg i stedet for at din kommunikation er genkendelig, og at der er en rød tråd på tværs af kanaler og formater.
Gør det simpelt for læserne at afkode, hvad det er, du gerne vil have dem til. Det skal være så let som muligt at handle på det, du kommunikerer.
Hvis du kommunikerer med dine kunder online, så giv dem en stor, tydelig og flot knap, de kan klikke på for at komme i kontakt med dig.
Det er altid en god idé, at få en anden til at læse, det man skriver. Kan du se fidusen i ovenstående, men mangler et par friske øjne til at kigge nærmere på dine tekster?
Lad mig give dig et uforpligtende bud på, hvordan du med få ændringer kan optimere din kommunikation og øge dit salg. Det skal ikke koste dig andet end din tid.
Udfyld og send formularen eller send en e-mail på hi@fifti.dk. Så vender jeg tilbage hurtigst muligt.
Giv en kort beskrivelse af din konkrete opgave, hvis du ønsker at få et gratis og ufopligtende oplæg.