Fif til dig

Fif til foto af medarbejdere

Er det dig, der har fået fototjansen på arbejdet, så har du her en kort guide til, hvordan du tager medarbejderfotos næsten som en pro.

De fleste virksomheder anvender i et eller andet omfang portrætbilleder af deres medarbejdere. Internt på intranettet eller telefonlisten og eksternt på hjemmesider, visitkort, i annoncer og kundebreve mv. Måske tager I også selv billeder af medarbejderne på dit arbejde? Måske er det endda dig, der svinger kameraet? Med lidt forberedelse og nogle få retningslinjer kan du forbedre dine fotos markant.

Indhold

Forberedelse

Før du kaster dig ud i at skyde løs på dine kolleger, skal du have nogle ting på plads.

Formål og anvendelse

Først og fremmest skal du afklare, hvor billederne skal bruges. Er det internt eller eksternt eller begge dele? Skal de kun vises som små billeder på en hjemmeside, eller skal de også kunne trykkes på en stor plakat?

Skal de bruges i lodret eller vandret format? Er der behov for at kunne fritlægge portrætterne og indsætte en alternativ baggrund? Er det alle ansatte i virksomheden, der skal have taget billeder, eller er det for eksempel kun de kundevendte medarbejdere?

Stil

Skal portrætterne være med til at formidle noget bestemt om virksomheden eller vise en særlig stemning? Advokatfirmaer vil typisk vise deres ansatte i en formel setting for at virke kompetente og seriøse, mens en virksomhed, der fx sælger legetøj på nettet kan have lyst til at signalere en mere afslappet og humørfyldt virksomhedskultur.

I den forbindelse er både baggrund og modellernes tøjvalg af betydning. Som hovedregel skal begge dele være så ensfarvede og neutrale som muligt, så modellens ansigt kan træde tydeligt frem. Afhængig af det udstyr, du har til rådighed, kan du også lege med at gøre baggrunden sløret med lav dybdeskarphed. Det man også kalder for bokeh-effekt.

Lokation

Ensartethed er ekstremt vigtigt, når du skal finde det rigtige spot til dine medarbejderfotos. Det kan være fristende at skyde alle kollegerne til personalefesten, hvor alle har sat håret og taget deres pæneste tøj på, og hvor lokaliteterne er perfekte. Men det giver udfordringer, så snart nye kolleger begynder i virksomheden.

Find derfor et roligt sted i virksomheden uden for meget publikum, hvor der er god plads, en ensartet baggrund og gerne med godt dagslys fra nogle store vinduer. Alternativt kan du måske finde et godt spot udendørs og tage billeder på overskyede dage, hvor lyset fra solen ikke er så skarpt.

Udstyr

Ensartethed er ekstremt vigtigt, når du skal finde det rigtige spot til dine medarbejderfotos. Det kan være fristende at skyde alle kollegerne til personalefesten, hvor alle har sat håret og taget deres pæneste tøj på, og hvor lokaliteterne er perfekte. Men det giver udfordringer, så snart nye kolleger begynder i virksomheden.

Find derfor et roligt sted i virksomheden uden for meget publikum, hvor der er god plads, en ensartet baggrund og gerne med godt dagslys fra nogle store vinduer. Alternativt kan du måske finde et godt spot udendørs og tage billeder på overskyede dage, hvor lyset fra solen ikke er så skarpt.

Optagelse

Efter en grundig forberedelse følger selve fotosessionen, hvor modellen naturligvis er i centrum. For det bedste resultat er det vigtigt, at du tager dig god tid. Det tager kun et par sekunder at rette linsen mod modellen og klikke på udløserknappen, men et fokus på detaljer og gensidig fortrolighed mellem dig og modellen er afgørende for at få gode billeder.

Stemning

Begynd gerne sessionen med lidt hyggesnak og en kort introduktion af, hvad der skal til at ske for at få din kollega til at slappe af og føle sig komfortabel foran kameraet. Forinden har vedkommende naturligvis haft mulighed for at se sig selv i et spejl og sikret, at hår, tænder og eventuel make-up er på plads. 

For at løfte stemningen yderligere og fjerne den sidste rest af nervøsitet kan du eventuelt rulle lidt med skuldrene, foretage nogle få dybe vejrtrækninger eller lave skøre ansigtsudtryk sammen med modellen. Det kan virke skørt, men det hjælper!

Posering

Sørg for at placere modellen et godt stykke væk fra baggrunden med overkroppen vendt mod lyset i en 45 grader vinkel mod kameraet. Det kan både være stående eller siddende i en stol. Vær opmærksom på, at modellen er afslappet i sin holdning uden at falde sammen i ryggen. Lad vedkommende vende ansigtet direkte eller meget let vinklet mod kameraet uden at løfte hagen.

Sørg for, at der ikke er direkte sollys på modellen og sluk i øvrigt al uvedkommende kunstig belysning i lokalet. Afstanden mellem linsen på kameraet og modellen afhænger af udstyret og i hvor høj grad, du vil zoome for at få lav dybdeskarphed i billedet. Der skal være passende luft omkring ansigtet, så du efterfølgende kan beskære billederne til det eller de formater, der skal bruges.

Stil skarpt på det nærmeste øje for at sikre skarpheden på hele ansigtet og sørg også for, at modellen kigger direkte ind i linsen. Mange er overraskende nok usikre på, hvor de skal kigge hen.

Fortsæt med at kommunikere i en positiv tone under hele sessionen og bed personen om små justeringer i positur og ansigtsmimik for at få variation i billederne. Du kan også holde pauser i optagelsen og lade modellen se de fotos, du allerede har taget. På den måde kan vedkommende bedre selv se, hvad der eventuelt kan forbedres.

Redigering

Når optagelsen er i kassen, skal billederne udvælges, redigeres, beskæres og gemmes i de rigtige filtyper og formater. Der findes uendelig mange applikationer til formålet. Nogle af dem er endda gratis.

De har alle funktioner, som kan forbedre og optimere fotos med et enkelt klik. Det kan spare dig for meget tid i en travl hverdag, hvis du ikke har mod på at redigere billederne manuelt.

Skal billederne anvendes i tryksager og/eller fritlægges, får du brug for en lidt mere avanceret tilgang og formentlig også noget bedre udstyr og software. Her kan det for alvor sig at overlade opgaven til en professionel.

medarbejderfoto