What’s in it for me, Keep it simple og Call to action. Fang opmærksomheden, skab interessen og få den reaktion, du spørger efter med disse simple fif til bedre salgstekster.
Det koster dig både tid og penge at kommunikere med dine potentielle kunder. Hvis kommunikationen ikke er fængende eller skarp nok, så er resurserne spildt og salget udebliver. Her er mit bud på tre regler, du altid bør huske, når du skriver salgstekster. For eksempel annoncer, salgsbreve, opslag på Facebook eller anden form for tekst, hvor hensigten i sidste ende er salg.
- 1
- 2
- 3
What’s in it for me
Hvilken værdi skaber du?
Glem alt om, hvor dygtig du er, hvor mange sælgere du har kørende eller, at der gratis parkeringspladser ved din forretning. Dine kunder er i bund og grund udelukkende interesseret i at vide, hvad de selv får ud af at handle hos dig.
Derfor er din vigtigste pointe den værdi, du skaber for kunden. Hvad er det for et behov, du opfylder? Hvilket problem løser du? Hvad får kunden ud af at købe hos dig fremfor hos konkurrenten? Floskler som ‘Bedre service’ eller ‘Bedre kvalitet’ holder ikke. Det skal være konkret! Fang kundens interesse ved at få dem til at nikke genkendende til problemet eller gevinsten – deres pain eller gain.
Stil spørgsmål
Spørg for eksempel: “Hvad vil det betyde for dig hvis…(dit problem blev løst/du kunne opnå det her)?”
For eksempel:
- “Hvad kunne det gøre for dig, hvis du havde flere penge til dig selv hver måned?”
- “Hvad ville det betyde for familien, hvis der jævnligt blev gjort skinnende rent i jeres hjem?”
- “Forestil dig, hvad en mere aktiv livsstil kunne gøre for dit velbefindende.”
Du kan med sikkerhed stille endnu bedre spørgsmål, for du kender din målgruppe. Måske har du flere ‘typer’ af kunder, der kan have glæde af det, du sælger?
Skriv aktivt og personligt
For at gøre kommunikationen mere personlig, kan det derfor være en stor hjælp for dig selv, hvis du ‘opfinder’ en fiktiv kunde for hver af disse typer, en persona. Jo mere præcist du beskriver dine personaer, jo mere målrettet og præcist kan du kommunikere til dine forskellige målgrupper.
Det vil også gøre din tekst mere personlig, hvis du skriver i et aktivt sprog og bruger dig selv som afsender fremfor virksomheden. Undgå for eksempel at skrive: “Virksomhed X anbefaler at kunden…” eller “Det anbefales at man…”. Skriv i stedet: “Jeg vil råde dig til, at du…”.

Keep it simple
Skriv kort
Mere er langt fra altid bedre. Tværtimod. Og specielt ikke, når det gælder om at fange kundernes opmærksomhed. Hold derfor dit budskab så kort, enkelt og entydigt som muligt. Det gælder ikke mindst teksten, men også eventuelle billeder og farver. Begræns ‘pynt’ og grafiske elementer til et minimum, hvis de ikke er direkte relevante for budskabet. Sørg i stedet for at din kommunikation er genkendelig, og at der er en rød tråd på tværs af kanaler og formater.
Skriv forståeligt
Skriv i et sprog, dine kunder kan forstå. Undgå fagudtryk og indforståede forkortelser medmindre, det er nødvendigt. En tekst er mere spiselig for de fleste, hvis den er skrevet i noget, der minder om talesprog.
Gør teksten overskuelig
Opdel teksten i afsnit og skab luft omkring teksten. Jo mere tekst, jo mere luft er der brug for. Det gør den mere overskuelig og nemmere at læse. Du kan også bruge punktopstilling til at fremhæve de vigtigste budskaber i din tekst.
Call to action
Hvad nu?
Du har fået skrevet den gode tekst. Hvad vil du have kunden til at gøre nu? Ringe til dig? Besøge din hjemmeside? Komme ind i butikken?
Gør det let og tydeligt
Gør det super simpelt for læserne, hvad det er, du gerne vil have dem til. Det skal være så let som muligt at handle på det, du kommunikerer.
Husk kontaktoplysninger
Du skal naturligvis huske at skrive din adresse, hvis du vil lokke kunder ind i din butik, dit telefonnummer og/eller din e-mailadresse, hvis de skal ringe eller skrive, og selvfølgelig også adressen til din hjemmeside, hvor de kan finde alle de oplysninger, de måtte have brug for.
Lav en knap
Hvis du kommunikerer med dine kunder online, så giv dem en stor og flot knap, de kan klikke på.
Brug for hjælp?
Det er altid en god idé, at få en anden til at læse, det man skriver. Kan du se fidusen i ovenstående, men mangler et par friske øjne til at kigge nærmere på dine tekster? Lad mig give dig et uforpligtende bud på, hvordan du med få ændringer kan optimere din kommunikation og øge dit salg. Det skal ikke koste dig andet end din tid.
Skal vi samarbejde?
Kontakt mig og lad os få en snak
Har du en opgave inden for kommunikation, markedsføring eller grafisk design? Lad os stikke hovederne sammen og finde ud af, om jeg skal hjælpe med at få den løst. Send mig en e-mail eller udfyld formularen, så kontakter jeg dig. Jeg glæder mig til at høre fra dig.